top of page

PROFIEL

Mensen die investeren in zichzelf om te worden wat ze kunnen zijn en, nog belangrijker, mensen die investeren in het helpen van anderen om te worden wat ze kunnen zijn, zijn bezig met één van de belangrijkste activiteiten op deze wereld.
Eric Hoffer

IEDER MENS CENTRAAL

Via Communicalogie richt zich op persoonlijke effectiviteit en optimale samenwerking door het geven van inzicht in communicatiepatronen en -voorkeuren van mensen onderling (interpersoonlijk) en als zelfstandig individu (intrapersoonlijk).
Zowel in de profit als de non-profitsector verzorgt VIA Communicalogie trainingen, workshops en individuele ontwikkelingstrajecten, die naast het verwerven van technieken en vaardigheden, ook een bijdrage leveren aan de persoonlijke

effectiviteit en groei. Daarnaast zijn er 'open-inschrijving' cursussen op het gebied van o.a. communicatie, creatief denken en persoonlijke ontwikkeling. Individuele begeleiding bij persoonlijke verandering en ontwikkeling behoort ook tot de mogelijkheden. Creativiteit in denken en doen, zowel bij de trainers en coaches als bij de deelnemers, wordt door opdrachtgevers en deelnemers als inspirerend beschouwd.

Bij al deze activiteiten staat ieder mens centraal.

 
Vertel en ik luister,
laat me zien en ik kijk;
laat het me ervaren en ik leer
Lao Tse

ONZE KIJK OP MENSEN EN HUN WENSEN

In een wereld die blijft veranderen, in een steeds hoger tempo, wordt de hoeveelheid informatie die ons bereikt alsmaar meer. Hoe filteren we deze informatie, hoe communiceren we zelf en welke keuzes maken we. En misschien de belangrijkste vraag; waarom? Wat drijft mensen en wat is daarmee de betekenis van hun manier van communiceren? Communicalogie brengt mensen (en groepen mensen) letterlijk en figuurlijk in contact met de ware betekenis van hun communicatie en biedt mogelijke alternatieven voor verandering en verbetering.

Mensen maken het verschil.

In een zakelijke omgeving kunnen zij uw organisatie laten groeien.

Met de juiste communicatieve vaardigheden en de mogelijkheid voor persoonlijke groei, vormen mensen het karakter van uw onderneming of instelling.

De essentie van een mens (als levend organisme) komt tot bloei door de juiste intrapersoonlijke communicatie. De essentie van een organisatie door optimale interpersoonlijke communicatie.

De langste weg die sommige mensen moeten afleggen meet slechts één voetlengte: de afstand tussen hoofd en hart!
Jan Machiela

EEN KENNISMAKING MET COMMUNICALOGIE

Het begrip Communicalogie is in 2001 geïntroduceerd door Jan Machiela. Een persoonlijke zoektocht naar de oorsprong van zijn eigen wijze van communiceren en de resultaten die er op volgden, brachten hem bij de essentie van communicatie.
 

Communicalogie is de wijsbegeerte die zich bezighoudt met de ware betekenis van de intra- en interpersoonlijke communicatie. Interpersoonlijke communicatie in de vorm van massacommunicatie is de ene kant van het spectrum, de intrapersoonlijke, of innerlijke communicatie, staat aan de andere kant. Communicalogie is een wijsbegeerte, beslist geen wetenschap, die aan de Universiteit van het Leven wordt gedoceerd en gevolgd, er van uitgaande dat ervaring de bron is van alle kennis.

 

Communicalogie baseert zich ook op de biologisch-filosofische theorie die de levensverschijnselen bepaald acht door de totaliteit van het levende. Oftewel, het geheel is meer dan de som der delen.

Boven alles wil Communicalogie denkvormen, werkwijzen, stijlen of motieven van het voorgeslacht of van tijdgenoten overnemen en versmelten tot een nieuwe manier van denken en doen.
De uitgangspunten zijn: Holistisch, Empirisch, Liefdevol, Pragmatisch, Eclectisch, Realistisch (HELEND).

 

Iemand iets aanleren is onmogelijk. Je kunt hem slechts helpen om het nieuwe te leren ontdekken vanuit zichzelf.
Galileo Galilei

KERNWAARDEN ALS UITGANGSPUNT

De Kernwaarden van Communicalogie vormen de basis voor communicatie die de gewenste resultaten oplevert. Positief resultaat indien de communicatie positief geformuleerd is, maar negatief in het geval de communicatie negatief geformuleerd is.

De Kernwaarden van Communicalogie zijn: Gemanierdheid, Eerlijkheid, Vertrouwen, Enthousiasme en Respect.
Met de Kernwaarden van Communicalogie kan een basis worden gelegd voor evenwichtig communiceren. Voeg daar de ambitie aan toe om te leren en groeien en er gaat een wereld voor je open.

Een van de theorieën die daar achter schuil gaat is die van de kracht van je onbewuste. Een bijzonder fenomeen dat je in staat stelt om ongekende, onverwachte en ongelooflijke prestaties te verrichten.

Word je bewust van de mogelijkheden die je in je hebt.

Als Communicalogie je daarbij van dienst kan zijn zul jij weer een voorbeeld voor anderen worden. Bedenk dat de wijze waarop jij communiceert de reactie van anderen bepaalt. De enige beperking op weg naar een gelukkig en succesvol leven zijn je eigen gedachten, woorden en acties. Durf te veranderen, communiceer dat en verwonder je over de overvloed die op je weg zal komen.
Inmiddels is Communicalogie een begrip aan het worden.

De bijzondere trainingen, die behalve snelle- en blijvende resultaten ook een belangrijke bijdrage leveren aan de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers, zorgt voor enthousiaste ‘communicalogen’.

Als iets in een ander tot leven komt dankzij jou,
dan heb je een stapje gezet naar onsterfelijkheid.
Norman Cousins

WETEN WAT MENSEN BEWEEGT

Wanneer het op leren aankomt hanteren wij vier uitganspunten die zich in de praktijk hebben bewezen en bewijzen. Een werkwijze die u persoonlijk en als organisatie zal verrijken.
 

ANALYSEREN Het inventariseren van de huidige situatie, met een mogelijke terugblik naar het verleden, en een concrete en multizintuiglijke formulering van de gewenste situatie.
 

INTEGREREN Het leren vertaald naar de eigen omgeving en belevingswereld en het geleerde is direct toepasbaar in de dagelijkse praktijk.
 

UITVOEREN Oefeningen en praktijksituaties als een effectief onderdeel van onze aanpak. Al doende leren.
 

HERHALEN Door de leerstof regelmatig te herhalen wordt een gewoonte geïnstalleerd.

 

Herhaling kan in de vorm van persoonlijke- of teambegeleiding, maar ook door middel van intervisie of zelflerende teams.

Waarde toevoegen Ieder mens is verschillend en voor hen willen wij het verschil maken, een toegevoegde waarde zijn.Al onze trainers en begeleiders hebben hun sporen verdiend in het trainersvak en in het bedrijfsleven. Zij zijn vaktechnisch goed geschoold en hebben een intensief persoonlijk ontwikkelingstraject doorlopen en weten uit eigen ervaring wat het is om met (gedrag)verandering bezig te zijn en het beste uit zichzelf te halen.

​De trainingen van VIA Communicalogie kenmerken zich door een ontspannen en persoonlijke interactie vanuit het principe ‘leren is leuk!’ Van binnen naar buiten de gewenste vaardigheden ontwikkelen, oftewel vanuit bezieling en inspiratie werken. Vandaar dat er veel aandacht wordt besteed aan de persoonlijke leerbehoeften van deelnemers. Alle trainingen worden gegeven door een hoofdtrainer en een co-trainer.
Zo krijgen deelnemers optimaal aandacht en feedback en ontstaat er variatie in de presentatie van het programma.
VIA Communicalogie maakt deel uit van een trainersnetwerk met gekwalificeerde trainers en coaches, ieder met algemene en specifieke vaardigheden, en kan altijd de juiste match maken voor een persoon of organisatie.

MAATWERK VOOR MENS EN ORGANISATIE

Onze programma’s worden altijd op maat gemaakt, d.w.z. in overleg worden de trainingsonderdelen ingevuld, waarbij de volgorde en de mate van diepgang in de thema’s in overleg met de opdrachtgever wordt bepaald. Het gebruikte trainingsmateriaal (readers, oefeningen, modellen etc.) kan worden aangepast aan de wensen van de opdrachtgever. Denk hierbij aan huisstijl en naamgeving. Daarnaast zijn er een aantal ‘open inschrijving’ cursussen en workshops.

bottom of page